Halaman

Khamis, 16 Februari 2012

Siapa Aku di depan-NYA

Subuhnya...

Di mana aku berada

Masih enak dalam kelambu rindu

Sambil berpoya-poya dengan waktu

Masa bagaikan menderu

Langkah tiada arah tuju

Fikiran terus bercelaru

Terlupa aku semakin dihujung waktu

Siapa aku di depan Tuhan ku



Zohornya...

Aku lebih memikirkan kelaparan

Kehausan dan rehatku

Aku lebih mementingkan tuntutan jawatanku

Aku bertolak ansur dengan waktu

Aku gembira membilang keuntungan

Aku terlupa betapa besar kerugianJika aku menggadaikan sebuah ketaatan

Siapa aku di depan Tuhan ku



Asarnya...

Aku lupa warna masa

Cepat berubah bagaikan ditolak-tolak

Aku masih dengan secawan kopiku

Terlupa panas tidak dihujung kepala

Aku masih bercerita

Tentang si Tuah yang setia dan si Jebat yang derhaka

Siapa aku di depan Tuhan ku



Maghribnya...

Aku melihat warna malam

Tetapi aku masih berligar di sebalik tabirnya

Mencari sisa-sisa keseronokan

Tidak terasa ruang masa yang singkat

Jalan yang bertongkat-tongkat

Ruginya bertingkat-tingkat

Siapa aku di depan Tuhan ku



Isyaknya...

Kerana masanya yang panjang

Aku membiarkan penat menghimpit dadaku

Aku membiarkan kelesuan menggangguku

Aku rela terlena sambil menarik selimutku

Bercumbu-cumbu dengan waktuku

Siapa aku di depan Tuhan ku



Kini aku menjadi tertanya-tanya

Sampai bila aku akan melambatkan sujudku

Apabila azan berkumandang lagi

Aku tidak akan membiarkan masjid menjadi sepi

Kerana dihujung hidup ada mati

Bagaimana jenazah akan dibawa sembahyang di sini

Jika ruangku dibiarkan kosong

Jika wajahku menjadi asing

Pada mentari dan juga bintang-bintang



SIAPA AKU DI DEPAN TUHANKU...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan