Halaman

Sabtu, 22 Oktober 2011

Karamah Pulang dari Makkah


Assalamualaikum w.b.t kepada para pembaca yang dikasihi Allah sekalian..moga kita sentiasa dalam rahmat-Nya.

Alhamdulillah,kita sudah hampir memasuki bulan yang ditunggu – tunggu oleh para tetamu Allah iaitu bulan kita mengerjakan haji.

Bila disebut ‘tetamu Allah’ pastilah bermaksud tetamu yang teristimewa..tetamu yang bakal melangkah ke Baitullah,yang mengharapkan redha Allah..tanamkanlah azam yang baik dan ikhlas semata-mata kerana Allah bukan hanya untuk mendapat gelaran ‘Haji@Hajah’ tetapi untuk mendapat tempat di sisi-Nya nanti.

Pelbagai jenis manusia yang pergi menunaikan haji..hakikatnya kita sama sebagai manusia tapi yang sebenrnya kita berbeza dari sudut hati.Hati manusia Allah ciptakan senantiasa berbolak balik..andai hatinya diisi dengan perkara yang mahmudah,insyaallah...jiwa,jasmani,rohani kita menjadi baik

Amalkanlah sunah2 nabi kita,Rasulullah S.A.W sebanyak yang termampu agar kita dikenal oleh baginda sewaktu dihisab kelak.

Ingin saya kongsikan satu kisah yang dipetik dari buku(Beduk Diketuk) karya Pahrol Mohd Juoi yang bertajuk misteri di tanah suci.

Di kedai-kedai buku sekarang ini masih terjual majalah atau buku yg memuatkan pelbagai kisah misteri yg berlaku di tanah suci.Kisah penzina yg tidak nampak kaabah.Kisah org ego yang  tersesat dlm masjid nabawi.Insiden org celupar yg hilang suara.Cerita org makan rasuah terasa panas membahang dan meminta pulang.Macam2 cerita lg.

‘Aku tkt hendak ke Makkah’kata kenalan saya seorang usahawan yg berjaya ktka dahulu.

‘Kenapa?bukankah semua org hendak ke sana?’

‘Kau tahulah aku dulu,hidup bergelumang dengan maksiat’

‘Pergilah ke sana,Baiki diri sekarang dan bila ke sana nanti,perhebatkan lgkah taubat..Insya-Allah,Allah akan mengampunkan dosa2 kita.’

‘Aku takut..aku takut x nampak Kaabah nanti!’

‘Masya-Allah,inilah akibatnya terlampau byk bc ksh msteri.Kau msti delete semua anggapan itu.Baca Al-Quran dan hds2 yg mendorong kita ke Mekkah dan Madinah’

Itu satu cerita,seorang kenalan sy membawa crta yg satu lagi.tp crta ini berlawanan dgn crta td.

‘Aku kenal dgn seorang usahawan yg kaki rasuah.dpt projek  ikt jln x betul.Mcm2 hal negatif yg dia buat.Baru2 ni dia pg mengerjakan hj stlh berthn-thn berhujah yg dia blm sampai seru’

‘Alhamdulillah,dia sampai seru akhirnya’balas saya sambil tersenyum

‘Tapi malang....’

‘Apa yg berlaku?Dia tak nampak Kaabah?’kata saya sekadar memeriahkan perbualan dan input2 yg selalu dikatakan org apabila orang`seumpama  itu’pergi ke Makkah.

‘Dia nampak,segalanya macam biasa shj.Balik dari Makkah dia semakin confident dgn perbuatan negatifnya.Sikap buruknya mkn menjadi-jadi.’

‘Kenapa dia jadi begitu?’

‘dia kata kau tengok aku.aku nampak Kaabah ,tak terasa panas, tak pernah sesat mcm org yg aku baca dlm ksh2 misteri dan aneh itu.itu menunjukkan aku ok lah.Tuhan pun merestui aku.kalau aku jahat,sudah tentu aku dtmpa mcm2 insiden mlg seprti yg diceritakan dlm ksh2 msteri itu.aku ok...ok saja....’

Saya menggelengkan kepala.Inilah gugusan kisah misteri yg spatutunya dikupas dan diperjelaskan berdasarkan wahyu dan sunnah.Betapa roh ibadah dan tujuan sesuatu sesuatu amalan sdh terlalu kabur akibat diselubungi pelbagai kepercayaan,kcnderungan dan amalan yang jauh tersasar.

Maka ciptalah ‘topeng-topeng’ agama yg mymbunyikan wjh kejahatan dan kemungkaran yg semakin sukar dkesn dan dkenali.

Dan itu semua membenarkan dgn apa yg ditegskn oleh Rasulullah S.A.W ketika menjawab soalan serorang sahabtnya Abu Huzaifah ttg kebenaran yg akn mucul semula pd akhir zmn.Rasulullah menjwb`Ya,tetapi ketika itu terdapat kekurangan dan perselisihan’.Maksudnya ,kebenaran akan muncul buat kali kedua tetapi kali ini di tengah-tengah banyaknya kesamaran!   

Demikian kisah-kisah`Karamah’ drpd Makkah.Manusia ghairah mencari yg luar biasa itu sebenarnya  sehingga lupa bahawa yg luar biasa itu sebenarnya adalah sikap ikhlas ,istiqamah,sabar,khidmat dan iltizam dlm beragama.

Ramai yang lupa bahawa roh drpd mengerjakan ibadat haji dan umrah di Tanah Suci adalah bangunnya jiwa perjuangan utk meyucikan semua tanah yg kita pijak sekembalinya kita dari sana.

Ulama’ tersohor zaman ini,Dr Yusuf Al-Qaradawi,pernah berkata`setiap inci tanah dimuka bumi ini ialah tempat yg subur utk menanam benih syurga!’
Tanamlah benih itu di sini,di sana dan di mana-mana jua.Itulah semangat jihad tiga perempat drpd 124 000 org para sahabat Rasulullah S.A.W yg meninggal dunia di luar makkah dan madinah!.

p/s: Selamat menunaikan ibadat haji kpd Para tetamu Allah,Moga beroleh Haji yang Mabrur...Insyaallah.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan